01 feb

Effectief communiceren – succesvol jouw doel behalen

Hoe kun jij effectief communiceren zodat jij succesvol bent in het behalen van jouw carrièredoelstellingen? Communicatie is effectief als de uitgezonden informatie overkomt bij de ontvanger zoals de zender heeft bedoeld en de ontvanger door middel van feedback aan de zender laat weten wat hij/zij denkt ontvangen te hebben.

Als de communicatie niet overkomt zoals bedoeld door de zender, kunnen er communicatieproblemen ontstaan. Ieder mens heeft zijn eigen werkelijkheid. Ieder mens kijkt met zijn eigen bril naar de wereld, naar anderen en naar zichzelf. Met onze filters voegen we iets toe of laten we iets weg van wat er, objectief gezien, gebeurt. Deze filters bepalen hoe informatie wordt ontvangen. Omdat de filters per persoon zo verschillend kunnen zijn, kunnen filters makkelijk misverstanden veroorzaken. Filters worden beïnvloed door: cultuur, geslacht, leeftijd, seksuele voorkeur, politieke voorkeur, opleiding, opvoeding cetera.

Wat is het effect van jouw wijze van communiceren?
Kan, moet of wil je dit veranderen?
Hoe komt het dat je soms niet goed begrepen wordt?
Hoe komt het dat je niet altijd bereikt wat je beoogt in een gesprek?
Durf jij zakelijk te zeggen wat je denkt en voelt?
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen bescheidener zijn, onzekerder zijn, minder zichtbaar zijn en te weinig assertief zijn.

Wanneer jij durft uit te spreken wat je wilt, denkt en voelt. En je duidelijk bent in je totale communicatie (verbaal en non-verbaal) dan kun jij jouw impact vergroten. En dan ben je beter in staat om je doelen te behalen.

Je hoeft niet altijd direct op zoek te gaan naar een andere baan. Je kunt ook onderzoeken in hoeverre je meer plezier kunt halen uit je huidige baan. En in hoeverre je beter duidelijk kunt aangeven wat jij wilt.
Hoe krachtig communiceer jij???

Beantwoord onderstaande vragen met “Ja” of “Nee”. Wanneer je veel vragen met “Ja” hebt beantwoord dan kun je jezelf krachtiger neerzetten. Onder de vragenlijst staat per thema een korte uitleg. Deze handvatten geven een richting aan hoe jijzelf krachtiger kunt neerzetten om je doel te bereiken.

krachtig communiceren

Toelichting

Lachen om het lachen of een denigrerende grap maken ten koste van jezelf. Interpretatie van anderen; ‘komt onzeker over’. * Sorry zeggen wordt veelal geassocieerd met ‘iemand heeft iets fout gedaan’. Sommige gebruiken dit woord te pas en te onpas, vaak onbewust. Zonder intentie en inhoudelijke betekenis van het woord.
Presenteren, des te korter en des te meer toegespitst op wat noodzakelijk is om het doel te bereiken des te beter wordt een presentatie beoordeeld.  
Bluffen, vertel je alles wat nog niet goed is. Vertel je alles wat nog niet af is? Vertel je alles wat je nog niet kan of wat je allemaal nog moet leren? Wat krachtiger overkomt is zeggen ik ga aan de slag, het komt goed, bedankt voor deze kans.
Ruimte opeisen voor jezelf tijdens een vergaderen of een bijeenkomst. Spreek je tijdens een vergadering? Stel je een vraag? Doe jij een voorstel? Heb je minimaal één ding gezegd? Het is belangrijk om tijdens een vergadering jezelf te laten horen. Een mens kan geen gedachten lezen. Dus herhaal een punt of iets dat al eerder door anderen is gezegd. Dat doen mannen ook en zonder gene. Bij presentaties grijp de kans en zet je jezelf op de voorgrond. Geef een stevige hand bij het voorstellen. Praat tijdens bijeenkomsten met klanten en tijdens kantoorborrels met managers en partners.
Stem; zacht en weinig variatie – je maakt minder indruk. Volume; hard en met een lage toon – je komt serieus en competent over.
Voorstellen doen, eindig jij je zinnen vaak met Toch? Is het niet zo dat? Vinden jullie ook? Dit komt minder krachtig en overtuigend over dan de zin “ik stel dit voor!” Of “dit is mijn suggestie”. Of “we gaan het volgende doen.
Verzoeken, het komt regelmatig voor dat collega’s, familie of vrienden een verzoek aan je doen. Dit verzoek betekent dat jij tijd ‘investeert’. Reageer jij altijd gelijk met “ja hoor dat doe/ wil ik wel”. Je kunt beter eerst jezelf tijd gunnen om na te denken over een verzoek. Stel jezelf twee belangrijke vragen. 1. Moet ik dit doen? 2. Moet ik dit nu doen? Tip: laat een stilte vallen als iemand een beroep op jou doet en zeg daar kom ik bij je op terug. Of ik wil hier graag over nadenken.
Stelligheid; Ik hoop, mijn gevoel zegt, mijn gedachte is. Versus ik vind, mijn voorstel is. Positief bijvoorbeeld dit project heb ik binnen de deadline gehaald maar ik ben wel over het budget heen. Of uitspraken als “ach het stelt niets voor”. Versus een meer neutrale of positieve terug koppeling aan een manager.
Veel vragen stellen, wekt de indruk van onzekerheid.
Praten in wij vorm maakt eigen inbreng minder goed zichtbaar.